ZUSAMMENFASSUNG
Indikationen für die tiefe Hirnstimulation beim idiopathischen Parkinson-Syndrom sind
medikamentös therapieresistenter Tremor oder medikamentös nicht ausreichend beherrschbare
Wirkfluktuationen, Dyskinesien und schwere Nebenwirkungen der Medikation. Die sorgfältige
präoperative Beratung der Patienten bezüglich der realistischen Therapieziele ist
wesentlich für die postoperative Therapiezufriedenheit. Tremor sowie alle Off-Phasen-gebundenen
motorischen und nicht motorischen Symptome sind der Therapie der tiefen Hirnstimulation
gut zugänglich, dagegen sind Symptome, die präoperativ auch im medikamentösen On persistieren
(On-Phasen-Freezing, Gleichgewichtsstörungen), durch die tiefe Hirnstimulation nicht
zu bessern. Einige vegetative Symptome (Blasenstörungen, Schlafstörungen) können sich
bessern, andere (orthostatische Dysregulation) nicht. In der postoperativen Phase
können – meist transiente – psychische Störungen wie Depressivität, erhöhte Impulsivität
oder Hypomanie auftreten. Die Wirkung der tiefen Hirnstimulation auf die Zielsymptome
Rigor, Tremor und Hypokinese hält an, die Progredienz der neurodegenerativen Erkrankung
wird aber nicht aufgehalten.
ABSTRACT
Deep brain stimulation is indicated in Parkinson‘s tremor that doesn‘t respond to
medication or in Parkinson‘s disease with on-off fluctuations which cannot be sufficiently
controlled by medical treatment. Patients should be thoroughly counseled preoperatively
about reasonable aims to provide good postoperative treatment satisfaction. Tremor
and those symptoms which are linked to the medical off-phases such as rigor, hypokinesia,
off-linked freezing and painful dystonia will be ameliorated by deep brain stimulation,
whilst symptoms which preoperatively persist during the medical on-phase such as on-
phase- freezing and imbalance will not respond to deep brain stimulation. Some vegetative
symptoms may be ameliorated by deep brain stimulation, such as sleep disturbances
or bladder function, other vegetative symptoms will not be altered, such as orthostatic
dysregulation. During the postoperative phase psychiatric symptoms such as depression,
mania or impulsiveness may occur which usually are transient. Treatment effects of
deep brain stimulation will permanently persist. However, the natural progression
of the disease cannot be stopped.
Schlüsselwörter Idiopathisches Parkinson-Syndrom - tiefe Hirnstimulation - Indikationen - postoperative
Nachsorge
Key words Parkinson‘s disease - deep brain stimulation - indication - postoperative management